Wednesday, October 31, 2012

Taska ke??

Rosmah

  salam guys..23/10 yang lepas Datin Paduka Rosmah Mansor datang taska Ryfqy ye..hehehe..sebab nye nak rasmikan bangunan taska tu..kebetulan saya MC di hari kejadian..so Alhamdulillah saya bersama en.hubby dapat bersama masa perasmian ni..press pun ade datang..al maklum la..isteri PM turun padang kan..hehehe
Ruangan pintu masuk utama
taska Ryfqy ni sebenarnya Makmal Perkembangan Kanak2, Remaja dan keluarga UPM (FACE)..ataupun Taska PERMATA UPM..sebab tu la Rosmah yang rasmikan..hehehe..
Cer Cari Ryfqy????
Laluan dalam di sepanjang taska

ruangan untuk kanak-kanak yang baru belajar berjalan
sekali pandang memang kita tak kan jangka bangunan yang ada depan mata kita adalah sebuah taska..bangunan FACE sama tinggi dengan bangunan2 Fakulti disekeliling nya..memang saya rasa bertuah sangat dapat letak Ryfqy kat Taska UPM..dulu saya bekerja kat Taska ni..dekat 3 tahun jugak lah..tapi, bangunan lama masa tu..sekarang ni bangunan baru..so keadaan lebih selesa..banyak kemudahan untuk perkembangan kanak2 kat sini..Pendidik2 kat sini pun semua nya terlatih..Insyaallah..saya rasa belum ade lagi kes2 berat yang berlaku kat sini..harap2 takdela berlaku kan..
ruangan bayi 0-6 bulan
Ruangan makan
kemudahan kat sini bagi saya cukup lengkap..kadang2 kita sebagai orang tua tak mampu nak sediakan semuanya untuk anak..contohnye untuk bermain diluar..kita balik kerja matahari dah terbenam..bilenye nak bawak anak bermain diluar..hari minggu je lah kot..tu pun kalau tak de ape2..so bile die kat taska, die ade chance untuk bermain di luar..kat taska ryfqy kolam air, dan pasir disediakan mengikut kesesuaian umur kanak2..jadinye, takdelah kolam air yang dalam bagai..kite nak bagi anak main air kat umah pun payah kan??lain la kalau orang yeng memang ade kolam renang kat rumah kan..
Ruangan kanak-kanak 2 tahun
antara permainan yang ada
orang dok bising..rosmah amek duit kerajaan untuk bangunkan PERMATA..tapi bagi saya benda ni ade manfaatnye..sekurang2 nye..anak2 kita merasa kemudahan2 tu..kita pandang di sudut positif lah ye..
nak masuk taska ni memang la payah..bukan ape, Q nye panjang..pengambilan kanak2 bukan sekadar tangkap muat ye..bukan nak cari untukng..so kemasukkan kanak2 adalah sangat terhad..setiap stage perkembangan kanak2 ada limit bilangan nya..kat sini segala perkembangan kanak2 di pantau..so parenys akan dapat tahu segala perkembangan anak2..
Almari untuk barang peribadi kanak-kanak

Ruangan kanak0kanak 3tahun
yang bestnye, taska ni pun handle susu ibu..tu yang penting..warmer, peti ais semua disediakan..ibu tinggal bawa bekalan je..sebab pendidik dah dilatih..buat masa ni bayaran RM250 untuk bulanan..masa mula2 tu kene la bayar Dep sebulan, dan yuran pendaftaran RM50.. sama je kan bayaran dengan hantar rumah orang???kalau kat rumah orang, anak kita terdedah dengan TV je..tu yang saya risau..so far Ryfqy tak pernak berkenan dengan rancangan TV..die lebih suka bermain dengan benda2 sekelilng rumah..Ryfqy lebih tertarik dengan buku dari TV..hehehe..
antara bilik yang ada
walau ape pun, ibu bapa masih memainkan peranan yang penting kan..Insyaallah Ummi Ayah akan beri yang terbaik untuk Ryfqy...
ummi posing di luar..
beeYn@

3 comments :

Anonymous said...

Salam,

cmne nk daftar anak kt sini ye?baby 4bln..saya cari contact no taska tapi x jumpe..huhu

Syahidatun Nabihah said...

salam...yg ni taska khas untuk anak2 pekerja UPM..so kalau ibu @ ayah kanak2 kerja UPM bole la masuk kan ank kat sini..tp Q mmg panjang la..kalau ade rezeki tak kemana..bole try call UPM then minta die sambung kepada Fakulti Ekologi Manusia @ terus ke taska UPM..maaf sbb saya sllu contac HP cikgu @ pengasuh terus...

Anonymous said...

Salam... berapa limit pengambilan budak utk taska upm ni erk...??