Friday, August 5, 2011

cerita disebalik pemeriksaan kandungan aku yg masuk bulan ke -6

semalam  aku pergi pemeriksaan rutin kandungan ku yang hampir masuk usia 6 bulan...semua kate perut aku kecik...aku x ksh la kecik ke besar ke..yg penting bayi dalam kandungan ku sihat...alhamdulillah...menurut doc n dr degupan jantung bayi..semua nye sihat2...2-3 minggu nie aku mengalami cirit birit sepanjang hari..n aku suarakan pd doc..aku takut andai ade effect pada bayi dalam kandungan ku...n doc sarankan aku menjalani ujiah darah coz doc takut aku kene tiroid...emmmmmm????????aku mula menggelabah...coz kemungkinan serangan tiriod pada ibu yg sedang mengandung memang ade...but ade sikit je simptom aku yg same ngan simptom org kene tiriod..cirit birit...genetik..angin yg x tentu...letih tu kdg2 la..tu pun time bulan puasa nie..hope xde ape n mungkin hanya salah mkn..itu yg aku harapkan...amin...ape tu tiriod???ade ckit info aku amek dr internet...

Kenali Penyakit Tiroid


Oleh kerana salah seorang sahabat honeyz ada mengalami masalah Tiroid so honeyz ingin berkongsi sedikit sebanyak tentang penyakit ini. Mungkin ada yang diantara kita yang tak tahu apa Tiroid ni kan so jom kita kenali serba sedikit penyakit ini.

Kelenjar tiroid ialah organ endokrin yang terletak di leher manusia. Ianya berbentuk seperti rama-rama. Fungsinya ialah untuk mengeluarkan hormon tiroid. Antara hormon yang terpenting ialah Thyroxine (T4) dan Triiodothyronine (T3). Hormon-hormon ini mengawal metabolise (pengeluaran tenaga) manusia.

Apabila Tiroid tidak berfungsi dengan sempurna, Ia boleh memberi kesan terhadap setiap aspek kesihatan- terutamanya terhadap berat, kemurungan dan tahap tenaga.

Penyakit Tiroid Terbahagi kepada dua jenis:-
i) Hipertiroidisme/Tirotosikosis
ii) Hipotiroidisme

"Hipertiroidisme" berlaku disebabkan hormon tiroid T3 dan T4 didapati lebih tinggi daripada org biasa. Antara penyebab penyakit ini ialah:

- Grave's disease. Antibodi di dalam badan menyebabkan tiroid membesar dan mengeluarkan lebih hormon. Selalunya pesakit tiroid akan akan mengeluarkan hormon yang berlebihan pada setiap sel tiroidnya.
- Thyroiditis (tiroid bengkak). Selalunya keadaan ini boleh menjadi elok sendiri
- Toxic nodule goitre. Terlalu banyak iodin di dalam makanan.

Antara Tanda2 org yang menghidapi Tiroid jenis "Hipertiroidisme":-- Bengkak di leher
- Cirit Beret
- Degupan Jantung bertambah, sentiasa berdebar2
- Gementar dan gelisah, terketar2
- Haid tdk teratur, kurang atau tidak datang
- Kesuburan turun
- Penumpuan kurang
- Mata menjadi besar (bulging)
- Angin yang tidak menentu
- Kejang Otot
- Oesteoporosis
- Pengeluaran peluh yang banyak
- Suhu badan naik, tak tahan panas
- Rambut tidak kuat
- Sukar bernafas, Sukar tidur
- Tekanan darah naik
- Turun berat badan walau selera naik
- Lemah

"Hipotiroidism" merupakan keadaan tiriod yang sering berlaku dan biasa berlaku terhadap wanita. Ianya disebabkan oleh penghasilan hormon tiroid yang tidak mencukupi. Sekiranya ia tidak dirawat ia boleh menyebabkan peningkatan risiko untuk mendapat kegemukan (Obesiti), penyakit jantung dan kemurungan

Antara Tanda2 org yang menghidapi Tiroid jenis "Hipotiroidism":-
- Kesukaran untuk menurunkan berat badan. Walau melakukan berbagai jenis
senaman,
- Penambahan berat badan. Walaupun anda melakukan senaman dan berdiet.
- Kemurungan atau kegelisahan
- Cepat berasa letih
- Faktor Genetik
- Masalah haid yang banyak dan kerap sakit ketika period
- Masalah sembelit yang teruk

- Masalah rambut menjadi kasar dan kering serta mudah putus. Manakala kulit
menjadi kasar dan berkuping
- Sakit otot dan sendi. Masalah capal dan tendonitis.


Siapakah yang berisiko mendapat Tiroid
- Perempuan
- Mempunyai sejarah keluarga (Genetik)

- Mengidap sakit pituitari atau endokrin yang lain

- Usia lebih dari 60 tahun. Boleh juga berlaku pada org yang lebih muda.. seperti
kawan honeyz.. lewat 30-an

- Orang yang kuat merokok.




yna

No comments :