Friday, June 26, 2015

Dugaan - Sawan Tarik

3 Ramadhan 1436h, 20 Jun 2015 - Sabtu
Terasa nak luruh jantung bila Ayna Sofea terkena sawan tarik.. ya Allah, orang yg pernah laluinya memahami mcm mana hati ni bila anak tak bergerak, bibir jadi biru, mata keatas.. budak yg lincah tiba-tiba bila di panggil tak menyahut lansung.. namun syukur kerana semuanya terjadi ketika di rumah ibu.. ketika ada orang disisi kami..

Ayna Sofea memang dalam keadaan demam bila sampai di rumah ibu.. saya perasan dia demam lebih kurang sebelum Asar.. tapi dia masik ligat.. aktif.. cuma bab makan dia kurang.. sebelum waktu berbuka saya beri dia makan paracetemol.. waktu berbuka pun dia masih 'mengacau' orang berbuka.. lepas Maghrib dia dah mengantuk.. mungkin disebabkan ubat yang saya beri.. akhirnya dia tidur..

sehinggalah selepas Isya', dia terjaga.. tapi dia masih berbaring disisi baby Ryzqy dan ibutok dia.. dia merengek.. dalam pikiran saya mungkin dia tak selsesa.. rasa badan dia masih panas.. tapi tidak lah sepanas selalu dia demam.. disebabkan saya di rumah ibu, saya tak dapat nak tengok bacaan suhu dia kerana termometer berada dirumah.. en.hubby balik setelah terawikh 8 rakaat.. katanya macam tak selesa solat di masjid kawasan rumah ibu.. walhal kami pun dulu tinggal disitu.. en.hubby selalu je solat di masjid tu.. en.hubby tepuk-tepuk sofea.. manakala saya solat Isy' setelah selesai solat, saya dengar Sofea menangis.. dan dia meniarap.. (stop menangis) en.hubby ke dapur masa tu.. tiba-tiba abag ipar saya tanya saya (sedang berdoa ketika itu) kenapa Sofea tak bergerak.. macam pelik katanya.. bila saya pandang keadaan Sofea... ye saya nampak pelik disitu.. kenapa dia menirap seperti terpaksa.. saya panggil nama dia.. tapi dia tak bergerak lansung.. saya terus berlari dapatkan dia..

Bila saya terlentangkan dia.. ye... benda yang saya takut terjadi!!! mata hitam dia separuh telah naik keatas.. bibir biru.. dah dia lansung tak bagi respon bila saya panggil nama dia.. terus saya dukung, berlari bawa ke bilik air sambil menjerit pada en.hubby yang berada di dapur.. tak sempat buka telekung.. en.hubby jirus Sofea dengan air paip.. nasib Sofea pakai baju berbutang dari atas hingga ke bawah.. jadi saya tinggal tarik sahaja.. walau dah jirus dengan air, dia masih kaku.. tiada respon!!! Subhanallah... nak luruh jantung saya masa tu.. dalam saya nak buka telekung & pakai tudung untuk ke hosp.. ibu ambil sofea dan letak didepan kipas sambil baca ayah kursi.. masa tu la dia baru respon.. dia start menangis.. masa tu rasanya Syukur!!!! saya ambil keputusan ke klinik dahulu..kerana hosp agak jauh.. dah tak fikir apa.. dengan baju & seluar basah saya ke klinik..  ye.. doc kata, kalau ikut prosiding Sofea perlu warded.. tapi doc bagi balik dengan syarat kami harus berjaga!! sebab kemungkinan dia akan kena sekali mlagi adalah tinggi..

Alhamdulillah.. malam tu, suhu badan dia terus turun.. memang saya tak tidur la.. syukur kejadian berlaku masa di rumah ibu.. sebab masa bawa Sofea ke klinik, saya tak terfikir langsung perihal Ryfqy & Ryzqy.. subhanallah.. maaf sayang-sayang ummi.. malam tu kami berkampung di rumah ibu.. kakak saya yang nampak kejadian malam tu pun rasa cemas semacam kerana dia pun ada anak kecil.. Alhamdulillah Sofea dah sihat sepenuhnya.. selepas kejadian tu, ramah sahabat yang kongsikan pengalaman, artikel berkaitan sawan tarik ni.. terima kasih semua.. 


No comments :