Monday, May 12, 2014

Suami masak???

hari-hari bawa bekal??
itu pertanyaan yang selalu saya terima bila orang tahu saya berbekal ke office..ye, dari breakfast, lunch memang saya bawa bekal dari rumah..lagipun, kat Putrajaya, harga makanan bukan macan beli di tepian jalan harganya..
dan soalan seterusnya..
sempat ke masak pagi-pagi, bangun kul berapa??
sempat...dan anak-anak juga sempat saya mandikan ke sebelum ke taska..saya nak pengasuh terima anak saya dalam keadaan bersih..biar mereka senang dengan anak saya..kerana saya tak boleh nak control anak dia di taska..jadi, biarlah saya hantar anak-anak saya dalam keadaan yang menyenangkan.. sempat buat semua kerana suami saya yang masak..kami bangun seperti biasa, sebelum subuh dalam 5.45am..
sambungan soalan seterusnya..
hari-hari suami masak, betul ke??
ye, suami saya yang masak hari-hari sehingga lah ke dinner..boleh dikira berapa kali sahaja saya masak dalam seminggu..kadang-kadang memang tiada lansung..
dan seterusnya...
suami tak bising ke..tak takut suami lari ke??
itu adalah soalan yang selalu bermain dalam fikiran saya..siapa yang tak takut suami lari..bak kate orang, air tangan isteri ni pengikat kasih suami..tapi, kalau orang yang bertanya tu duduk bersama saya, mereka akan tahu..kenapa saya tidak sempat untuk ke dapur...(urusan rumah yang lain kebanyakan nya saya yang lakukan)..anak-anak saya (3 tahun & 7 bulan) masih menyusu badan..(hanya ibu yang menyusukan anak secara direct tahu bagaimana bonding anak yang menyusu dengan ibunya)..anak-anak memang lansung tak berenggang dengan saya..lagi-lagi yang kecil sudah mula memanjat...tidak boleh terlepas pandang lansung..dan suami saya tak pernah merungut..

masa anak tidur, tak sempat ke nak masak???
masa anak sulung dulu dia tidur 3 jam, waktu siang..saya boleh buat macam-macam..tapi bukan Sofea..tidurnya hanya setengah jam sahaja..tapi kadang kala tak sampai setengah jam pun..andai suami tiada, tak sempat nak didih kuah di dapur Sofea dah bangun..goreng ikan pun tak sempat nak masak saya kene menutup api...menyusukan Sofea, dan sambung menggoreng semula..waktu hari bekerja, selepas balik kerja. itulah masa saya basuh, jemur, lipat baju..mengemas rumah, beg sekolah anak..kadang kala saya tidur jam 2 am untuk melipat baju..
ala, saya siap dukung anak waktu masak...isteri kena la masak..suami ni kalau isteri tak masak ada yang mencari lain nanti...
tau tak, betapa saya terpukul dengan kata-kata itu???ye, saya boleh dukung Sofea, macam mana dengan Ryfqy??kalau adiknya di dukung, Ryfqy pun nak minta di dukung...dia pun nak tengok saya masak...dia pun nak masuk kan ikan..dia pun nak potong sayur sebab dia pun sedang dalam proses meneroka semua benda..tangan saya dua sahaja..

ala, alasan je tu..kalau cakap baik-baik dengan anak dia akan dengar..suruh lah dia main..
setiap anak lain perangainya..anak yang sama mak ayah pun lain-lain ragam nya..inikan pula lain mak ayah nya...jadi, jangan samakan anak kita dengan anak orang lain.... jadi, kalau anak awak tu baik, sopan santun, diam..jangan lah sama kan anak saya yang sangat aktif..anak saya lebih suka bermain dengan benda di sekitarnya berbanding permainan yang dah bertong-tong kat rumah tu..

Breakfast saya hari ni...air tangan suami saya
saya sangat bersyukur kerana punya suami yang sangat memahami..andai saya bersuara..

by, syg rasa terkilan asyik tak dapat nak masak untuk suami dan anak-anak..

"syg dah banyak bantu hby uruskan rumah tangga..bantu hby sediakan keperluan anak-anak..jadi hby tak kisah pun bab masak..lagipun hby memang suka masak.."

tapi, orang kata air tangan isteri tu pengikat kasih suami..

"memang la..tapi hby tak rase terkilan pun kalau syg tak sempat nak masak..sebab hby tau anak-anak kita macam mana..bonding syg dengan anak-anak sangat rapat..sebab anak-anak masih menyusu dengan awak..syg nak menyusukan anak-anak pun hby dah bersyukur sangat..jimat duit nak bli susu..hehehehe"

"kata pun rumah tangga..jadi kita kene la sama-sama membantu..hby masih belum mampu nak sediakan orang gaji buat kerja rumah...syg nak bantu hby pun dah kire baik dah tu...patutnya semua tu tanggungjawab hby..syg menyusukan anak pun patutnya hby kene bayar syg.."

"hby tau, syg bukan tak nak masak..tapi syg selalu tak sempat sebab nak uruskan rumah & anak-anak..hby tau, isteri hby ni pandai masak.."

*Terima Kasih syg, kerana selalu berpihak pada isterimu..kerana selalu menenangkan isterimu..
*Andai di takdirkan suami saya berpaling pada wanita lain...mungkin itu sudah takdir untuk kami..

bee@yna

No comments :