Tuesday, June 11, 2013

Dari Perak ke Kedah

Alhamdulillah.. 01.06.2013-03.06.2013 kami sekeluarga dapat bercuti bersama. walaupun kak syeda berada jauh, tapi kami masih berkongsi rasa gembira bersama sepanjang percutian kali ni. bercuti pun takdela sangat sebenarnye..alang-alang nak menghadiri majlis kenduri saudara di Padang Rengas, Perak, kami lajakkan saje ke Kedah untuk majlis doa selamat Najah (Anak Kak Ila) yang dibuat di rumah neneknya di Jitra..alang-alang saya & en.hubby pun dah lama tak sampai ke Kedah, so kami plan ngan ibu ayah untuk kesana.
masjid di Alor Star
kami pergi bertujuh je..termasuk Ryfqy..jadi kami naik 1 kreta je..jimat sikit kan..lagipun, naik exora, 6 orang dewasa tu masih boleh dikatakan tahap selesa la kan.plan nye nak gerak awal pagi sabtu, 01.06.2013, tapi disebabkan atok saudara saya yang duduk betul2 berhadapan rumah ibu telah pergi selamanya, jadi kami tangguh perjalanan kami..mula2 ibu keberatan jugak nak pergi, tapi disebabkan mak buyong ni dah terover excited, so ibu turutkan.. kami gerak dalam 11 am, selepas jenazah telah selamt dikebumikan.. Alhamdulillah, arwah pergi dengan mudah, urusan pengebumiannya mudah & dipermudahkan. jam 530am arwah hembuskan nafasnya, jam 1100am ahli keluarga dah sampai ke rumah dari perkuburan. maka, waktu yang singkat sahaja diambil untuk menguruskan jenazah. semoga Arwah di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman..amin..
Istana lama
perjalanan kami dari serdang terus ke Padang Rengas untuk mengahadiri majlis perkahwinan saudara..perjalanan lancar, namun banyak kereta..tak boleh nak laju..bagus gak kan.. tapi kadang2 terbehenti seketika tu yang tak sedap tu..hentian jangan cakap la..penuhya..huhuhuh..kebetulan hari Ahad tu ade pendaftaran buadak ke Universiti, termasuk lah budak cuti sekolah..makin la sesak di buatnya kan..(^_^) walau agak perlahan, tapi perjalanan tiada masalah..Alhamdulillah..
sampai di Padang Rengas agak lewat..tapi tak pe lah, rumah saudara je pun kan..yang penting kami dapat memenuhi undangan..habis makan kami terus gerak ke Kedah..tak nak gerak lewat sebab takut hari dah gelap, payah lak kan..Alhamdulillah, tepat jam 700pm kami sampai di Homestay kami..kak ila dah tempah awal2..yelah, cuti2 ni payah cikitkan kalau lambat2..murah je pun..RM160/night.. rumah semi D, 5 min dari highway, 3 bilik beraircond..dapur semua dah siap..berbaloi la kan(gambar tak sempat nak amek...grrrrrrrrr) ibu ayah ade sekali, so Ryfqy tak banyak ragam nye, sebab ramai yang nak layan..dia pulak ralit tengok cerita cartoon dalam kereta..so tak de la ummi nye penat menampung die kat depan..hehehe, perut dah besar ni payah cikit kan..
Like a Boss!!!!
sabtu malam kami just makan kat rumah mertua kak ila..masing2 dah kepenatan kan..so Ahad pagi kami cari breakfast sendiri..redah je la yang mana ada kan..jalan tak la sesak sangat kat Kedah, kebetulan orang bekerja kan..sarapan murah je..7 orang, sampai RM30..makan roti pulau..sedap!!nnti saya update pasal roti pulau ye..hehehe..lepas breakfast terus la berjalan..saje je pusing dekat2..sebab tengahari tu kenduri Najah.. tapi tau2 dah sampai Pekan Rabu..hehehe..nasib la en.hubby rajin mencari jalan..kalau tak mau terperuk je kat homestay..habis berjalan, balik kami ke kenduri Najah..ingat nak gi muzium Padi, tapi hujan..tak sempat!!!waaaaaaaaaaaaa...
sejuk mata memandang sawah padi..
lepas kenduri kami berhat sebentar..jam 600pm kami bergerak ke Jeti Kuala Perlis untuk menikmati seafood...waaaaaaaaaaaaa....tercapai jugak harapan mak buyong!! Tq ayah, sebab belanja kami!! memang berbaloi la ke sana..walau jauh, tapi sedap..7 orang makan tak sampai RM250.. (ikan 2 jenis, ketam, udang, sotong, kerang, kepah, ulam, air 2 jug besar)..masa kak ila kawen, ibu ayah dah sampai situ, saya je tak dapat nak datang sebab baru 3 hari bersalinkan Ryfqy..hehehe..so ayah nak belanja saya & en.hubby la kali ni..Ryfqy pun dapat rase jugak..hehehe
ryfqy tak memberikan kerjasama!!!
sempat la kami menikmati keindahan di sekitar jeti Kela Perlis di waktu malam..lama sungguh tak kesana, maka rasa nikmatnya dapat menjamah mata dengan pemandangan yang cantik kan..Terima kasih semua sabab menjayakan percutian kali ni..best nye!!!mak buyong rase macam nak nanges je tau..hehehe..isnin pagi2 kami breakfast di rumah mertua kak ila je..lagi pun, kami pun nak gerak terus balik KL..so jamu besan la ni..hehehe..kiteorang gerak pagi sebab nak ke Padang besar dulu!!ape lagi..shopping la!!!
pemandangan petang di Kuala Perlis..
sampai padang besar lebih kurang kul 10am..lebih kurang 45min dari umah mertua kak ila..kedai pun baru je bukak..so mase ni la kami minta diskaun betul2..hehehe..dapat la membeli jubah lycra dengan harga RM38 sehelai!!! murah kot..ni jubah yang tak lekat kat badan ok!!memang best!! amek sehelai je, rugi lak rase..huhuhu..ibu je amek 2 helai..baju budak memang heaven la!!!rase nak beli semua je!!(dasar perempuan..kan kan kan).. bile dah berumahtangga, benda lain di cari haruslah periuk kuali segala bagai kan..saya sempatla mencari termos untuk ryfqy..RM12 je ok!!mula2 macam tak confident tahap kepanasan nye..tapi bila dah try rase rugi lak beli yang kecik!!tau beli yang besar sekali..hehehehe
 Kompleks padang Besar..
bila dok pk ruangan barang dalam kereta dah terhad, so masing2 beli sikit2 sudah..lagi2 ade abg ipar orang sane, lagi la dapat murah kan..huhuhu..tapi panas sikit la bile orang makin sesak..lagi satu parking payah sikit..kami senang dapat parking sebab datang awal pagi..orang kedah lak kerja..jadi makin kurang la orang..balik dari sana, sempat menyinggah makan cendol yang sangat sedap!! Cendol Jo di Jitra!!!puas ok!!kami sampai Serdang lebih kurang 930pm sebab banyak perhentiannya..hehehe..walau penat, tapi Alhamdulillah..seronok sangat!!!