Tuesday, July 10, 2012

Senyuman itu!!!



Hari minggu yang lepas saya & en.hubby pergi ke pekan Sg. Besi nak mencari benda yang boleh dikudap2 di petang hari..mase tu perut agak lapar sebab baru habis class..huhuhu..so en.hubby decide nak pekena sup meletup yang femes memes tu…tengah dok menunggu oder kami sampai, dating la sorang lelaki yang agak berumur..dalam 60 lebih kot umur die..pakai baju elok, tapi jalan slow je..die nak minta derma..en.hubby hanya menggeleng..lepas pakcik tu pergi, saya tanya kat en.hubby..”kenapa awak tak bagi derma??” sebab saya tau selalunya en.hubby mesti bagi walau sedikit..rupanya dalam wallet en.hubby cume ade note RM50 sekeping je..kalau bagi kat pakcik tu nak bayar makanan nanti macam mane..saya pun 1, tak teringat duit sendiri di dalam wallet..huhu..saya perhatikan je pakcik tu..dari 1 meja ke 1 meja..takde sape pun yang nak menghulurkan bantuan..keciannye..berulang kali saya cakap kat en.hubby..”tengok la pakcik tu..kecian la…” masa saya makan saya tengok lagi pakcik tu tersenggut-senggut die tertido kat kerusi kat hujung kedai..saya Tanya lagi en.hubby…”awak tak nak bagi ke derma kat pakcik tu???”..bile dah bayar ape yang kami makan tu en.hubby pun bagi saya RM10 & suruh bagi kat pakcik tu..saya pergi la bagi kat pakcik tu..dengan mata terpisat2 pakcik tu tengok ape yang kat tangan die..lepas tu die senyum…senyum yang sangat lebar!! Banyak kali die cakap terimakasih…bile saya pandang die sekali lagi, die senyum lagi sambil mengganggukkan kepala…Ya Allah, betapa besar nye nilai RM10 pada pakcik tu…Ya Allah semoga duit yang en.hubby bagi tu dapat bantu pakcik tu walaupun untuk sesuap nasi..kepada anda2 kat luar sana, bantu lah mereka yang memerlukan..bantuan kita sangan bernilai walau hanya dengan RM1..


beeYn@

No comments :