Friday, July 6, 2012

Kenal kan Anak dengan Muqaddam

salam buat parents semua..macam ne anak..sihat2??? kepada parents2 muslim semua saya nak tanye..korang ajar anak korang mengaji start umur berapa??saya bercadang nak ajar Ryfqy mengaji bile die dah mula bercakap..tak kisah la pelat ke tergulung2 lidah ke..ok x??biarlad die kenal secara perlahan2 apa itu muqaddam & Al-Quran..tak gitu???tapi sebenarnya kita boleh ajar dari baby lagi kan..kenal kan dengan flash card bagai..tapi ni la manusia biase..huhuh..asyik dok tak menyempat je nak membeli flash card huruf2 jawi tu..Ryfqy dah 7 bulan nie..lambat dah sebenarnye..si 1st step saya dah belikan muqaddam bergambar untuk Ryfqy..

ha ini la ghupenye...sejibik tau!! kalau korang nak beli boleh je google kat internet..saya beli kat MPH secara online..kalau ade kesempatan pergi sendiri kat MPH pun ade..tak mahal dear..just RM15.00 siap free CD lagi..tapi saya pun tak la membuka CD tu lagi..semalam baru dapat..lepastu minggu ni ade class pulak..memang lambat cikit la kot..huhuhu


ni la contoh dalam nye..ade gambar2..siap ade makna dalam BM & BI..so dalam kita mengajar anak, kita pun boleh belajar tau..buat mase ni saya baru belek2 je muqaddam ni..tak menyempat lagi..kita pun taukan..baca Al-Quran tu dituntut..tapi lagi elok & molek nye kalau kita tau tajwid & maksudnya..pahala berganda2 tau..kalau korang tengok, sebijik macam buku cerita..sakarang ni nak ajar anak kita kene pandai tarik minat dieorang..huhuhu..budak sekarang ni advance nye melampau2..

ade lagi 2 buku saya beli..1 set buku ala2 iqra (set)..tapi lagi mudah nak ajar..tu harga die RM29.90 je satu set..siap CD gak!!set tu pun korang boleh cari kat MPH..ok, 1 lagi buku saya beli buku doa2 harian..buku die sangat la fancy..haish...seronoknye jadi Ryfqy..semuanya ummi die nak beli..huhuhu1 almari dah buku die..padahal tau pun idoknye budak kecik tu..huhuhu..tajuk buku tu Sehari Dalam Hidup..ni semua sebab tengok kak syeda membeli untuk Faris..terjebak la sekali..tak pela..untuk anak, berhabis sikit kan..


dalm buku tu ade free poster macam kat atas ni..menarik sangat..kite nak terangkan doa ni mase bile ke ape ke semuanye mudah la..so ape lagi, parents semua bile nak dapatkan untuk anak2 pulak???

beeYn@

No comments :