Friday, June 8, 2012

nak banyakkan susu???

Now my boy dah 6 bulan..normal kan susu makin berkurangan..same la kite..lagi2 ibu bekerja kan..tapi saya cuba bagi yang terbaik untuk my boy!!!kalau awal2 masuk keje saya boleh bawak bali around 18-20oz untuk buat stok..tapi akhir2 nie makin berkurangan..kadang2 saya dapat bawa balik 9 oz je!!!sangat sedey ok!!!
bila saya+en.hubby search2 cara2 nak tambah susu so dapat la beberapa cara yang boleh di amalkan oleh ibu2 kat luar sane macam yabg saya amalkan untuk banyakkan susu...dan ia terbukti!!!

kelmarin saya just dapat 5 oz sekali pump..tapi hari nie saya dapat 8 oz sekali pump..Alhamdulillah..sangat teruja untuk teruskan benda mudah yang saya amalkan bila susu semakin kurang...saya pernah suarakan nak beli suplement untuk tambahkan susu..tapi harga die terlalu mahal..so saya cuba beberapa cara yang sangat murah dan sesuai untuk saya!!

1. Berfikiran positif
ibu2 kat luar sana amalkan berfikiran positif k!!jangan cepat mengeluh kalau susu kurang ok..


2. Lobak Putih
amalkan makan lobak putih ye ibu2...buat ape2 masakan pun sedap..kalau dah biasa memang tak rase ape.setengah oran tak suka rasa lobak putih, tapi saya makan sedap je..hehehehe

3. Air Bali
amalkan minum air bali yang direbus sebaik2 nya..murah je pun bali tu..letak gula sikit memang sedap!!minum masa suam2..huhuhuh...sodap!!!

4. Minum Banyak Air
banyakkan  minum..saya aakan sediakan botol air kat sebelah masa tidur..kat office botol air lain lak...biar kita tau berapa banyak kita minum sehari ;)

5. Jangan Biar Perut Kosong
kalau sebelum ni macan nak berdiet sebab badan naik sikit lepas bersalin, sekarang demi anak perut kena pastikan sentiasa berisi dengan makanan berkhasiat ok!!! kurang makan, tapi kerap ye...

6. Kurangkan stress
saya suka makan choclate..so bile stress makan choc biar kite happy bila nak buat stock ok ;)

7. Ingat Anak
kalau kita selalu ingat anak mesti kepala kita dok pikir dia kan.. so sekaligus buat kita teringat nak susukan anak kita kan..so boleh bantu kita untuk ransang horman pengeluaran susu ;)

*selamat mencuba ;)

beeYn@

No comments :