Wednesday, April 18, 2012

bila anak demam..


sabtu lepas ryfqy demam panas...wah..memang takut sangat..sebelum nie ade gak die demam..tapi tak adela sepanas sabtu lepas..kebetulan saya ade class hari sabtu & ahad..so sabtu saya tinggalkan ryfqy di rumah MIL with en.hubby..malam tu elok die gelak-gelak..bile esok pagi tu saya rasa badan dia mula panas..bile amek suhu badan die..38.6..owh..saya sangat takut..coz before saya kawen hari tu saya kene demam panas sampai kejang n suhu saya 39.9..agak takut bile suhu anak tinggi macam tu..

ahad pagi tu sepatutnya saya ada class..but terpaksa tuang..sebenarnye saya yang tak sihat hari sabtu tu..sekali tengok anak yang kene demam..sabtu tu memang dia melekat je kejenya..memang la tak boleh buat ape..lagi2 Ryfqy menyusu badan..malam sabtu tu terpaksa gak tinggalkan dia coz saya ade class n ade kuiz..malam tu ibu jaga..suhu dia naik sampai 39..wah..memamg lagi la takut di buatnye...

Ryqy demam beserta muntah n berak2..takut nye..memang saya menangis bile tengok dia menangis..isnin saya bawa die pergi Klinik Mesra.jumpe Dr. Fahmi..Dr yang bagi nasihat bagai kat en.hubby mase hari-hari terakhir saya dah nak bersalin..huhuhuh..banyak info yang saya dapat...

1) anak demam, basahkan kepala anak dengan air biasa(Wajib)..jangan guna ais..boleh sawan!!!!ais hanya lah untuk kes-kes tertentu saje hokey!!!
2) sunat je pun kalau nak basahkan badan anak
3) makruh untuk lap tangan & kaki budak demam!!!ingat tu!!sebab suhu badan & kaki adalah kurang 4 celcius dari kepala dia..so nanti dia sejuk...
4) anak muntah2 sebab tekak die bengkak n die rase loya..ubat terbaik adalah buah betik
5) tinggikan kepala anak semasa menyusu elakkan muntah
6) beri kasih sayang secukupnya...(Dr. bagi saya MC biar saya bagi sepenuh perhatian untuk Ryfqy)

*rasenye Ryfqy demam sebab nak tumbuh gigi...sebab dia dah mula gigit puting botol susu..kecian anak Ummi... 

beeYn@

No comments :