Thursday, October 10, 2013

My princess...


Alhamdulilah 01.10.2013 jam 1144am, saya selamat melahirkan puteri kedua saya secara normal di hospital putrajaya.. Ayna Sofea nama diberi... kelahirannya juga mudah seperti abangnya walaupun overdue sehingga hari ke 8..Kalau ikut perkiraan due sebenar saya pada 23.09.2013..namun perancangan Allah adalah terbaik.. puteri kami hanya ingin melihat dunia pada bulan oktober.. 

8.30am
Saya sampai di hospital untuk menyerah diri keran dah overdue 8 hr..tp sebenarnye dr tgh mlm tu saya dah terasa tak selesa..ade gak darah yang kluar (antara tanda ingin melahirkan).. ikutkan hati nak g hosp dalam kul 9 lebih..tp dah sakit..baik pergi teruskan..Alhamdulilah segala urusan saya di permudahkan.. semua urusan berjalan lancar..layanan yang diterima juga cukup menyenangkan. Saya sentiasa di temani oleh en.hubby..walaupun masa tu ramai ibu2 sedang menunggu untuk masuk ke labour room.. wad & labour room penuh masa hari tu..

9.00am
Selepas pendaftaran semua..Saya dibenarkan masuk untuk pemeriksaan.. doc check jalan, bukaan baru 2cm.. contractions yang saya rasa adalah 10minit sekali.. pemeriksaan jantung baby dipantau.. heartbeat baby tak berapa nak cantik.. so doc masukkan sebotol air bagi tujuan memperbetulkan balik heartbeat baby..bila tgk pada graft heartbeat baby masih kurang memuaskan..so doc check jln sekali lagi, bukaan dah 4cm..masa ni dengar ade 2 patient yang di hantar ke hosp kajang kerana labour room di hosp putrajaya tak dapat nak tampung patient lagi..

10.00am
Heartbeat baby seperti masa mula..so doc cuba untuk membuka lauan supaya jalan saya lebih cepat terbuka.. doc dapat buka sehingga 6cm..bila dah puas hati, doc pecahkan ketuban.. saya takut di induce..org kate induce lg sakit..Alhamdulilah saya tak perlu di induce.. lepas pecah ketuban, doc masukkan ubat supaya saya dapat buang air besar.. seminit lepastu terus je nak membuang..

11.00am
Doc masukkan saya ke labour room.. Alhamdulilah sekali lg apabila waktu tu ade kekosongan labour room.. so saya di benarkan ke labour room & en.hubby di panggil untuk temankan saya.. mase ni sakit dah 2 minit sekali.. sakit nye Allah je yg tau.. sampai menangisla saya di buatnya..berpeluh2 la saya walaupun tempat tu beraircond.. doc kate dlm kul 3.00pm die akan check jalan lagi..wuhuuuu..dah sakit macam tu, nak tunggu sampai kul 3.00pm memang hilang tenaga di buatnya.. tak lama lepas tu saya terasa nak meneran..kali ni ade 2 org doc, 1 sister, n en.hubby yang menemani & membantu saya di labour room.. memang ramai betul yang memberi kata2 semangat..hehehe.. Doc sangat la bersungguh-sungguh..hehehe

11.44am
selamatlah puteri kami di lahirkan..sister tu siap mention yang baby sgt bersih..tak perlu dicuci sangat..sama la macam Ryfqy dulu..syukur sgt.. lepas je keluar saya tanya en.hubby baby ape..semua senyum je..sebab dieorg dah tau anak sulung saya boy.. bile sister letak je baby kat dada saya.. hanya Allah je yg tahu macam mane perasaan saya... Bertambah gembira bila dah dapat sepasang kan..Alhamdulillah...saya tidak menerima sebarang jahitan...

*terimakasih atas doa kalian semua....


No comments :