Tuesday, December 20, 2011

RyfQY kene kuning!!! (Jaundis)

sekadar gambar hiasan
sekarang nie normal dah bila baby baru lahir kene kuning.. Ryfqy jugak terkena hari tu..tp bacaan kuning die xla tinggi sehingga kene tukar darah..yg risaunye bile bby perlu tukar darah..ok bacaan kalau perlu tukar darah adalah kalau bacaan bilirubin dah mencecah ke 400!!

yg saya tahu 250-warded (perlu di letak di bawah lampu & darah akan diambil 2 jam sekali!!)
sekiranya bilirubun terlalu tinggi, hal ini akan memberi kesan kepada hati bby..
alhamdulillah..ryfqy punye bacaan xdela sampai kene warded..tapi hampir2 kerana bacaannye hampir 250 
11 Dec 2011- bacaan 239 mase 1st time amek darah..takut jugak dibuatnye..
12 Dec 2011-2nd time amek turun 229..
disebabkan kesian tengok Ryfqy nangis bile kene amek darah so kiteorg decide xnak amek darah lagi..walaupun sebenarnye doc suruh repeat amek darah on 14 Dec 2011..
yg ade TSB tu la bacaan die untu 1st & 2nd day..
15 Dec 2011-nurse dari KK Seri Kembangan dtg Check saya n baby.. nurse check baby die kate still kuning n minta saya ddtg KK Seri Kembangan untuk amek darah..la..nampaknye xle lari lagi la..sebab cara nurse tu kate mcm serius je..padahal saya tgk Ryfqy mcm makin surut kuning die..so petang tu kiteorg bergegas la ke KK Seri Kembangan..selalunye check kat KK Putrajaya..huh..sgt berbeza die nye persekitaran...saya sampai sane terus pening coz panas n sangat penuh dengan org yang rata2 nye berbangsa asing..biasela...KK lame kan..so agak x teratur die nye perjalanan untuk checkup n sebagainye..mase saye tgh tunggu giliran nak amek drh Ryfqy so borak2 la dengan Cina sebelah saya..anak die kuning ngan bacaan 298!!tinggi tu..n anak die dah kene warded 1hr hr tu.nie mcm kuning lagi..tu yg die amek drh lagi..
dah amek darah, saye pun tunggu la result..saya letak buku n sample darah Ryfqy dulu sebelum cina tu..tp kenapa die dapat result dulu????bile saya dapat result darah Ryfqy saya sgt terperanjat bile bacaan die 15.8=268...eh, anak saye dah ok la!!xkan la makin naik bacaan die!!

nurse yg bertugas kat tempat result tu nurse India..n cara die sgt saya x berkenan!!!suke2 nak marah la..nak campak buku org la!!!bile dapat result saya terus minta hubby balik..xnak jumpe doc!!sbb naluri saya sebagai ibu kuat katakan tu bukan bacaan darah Ryfqy!!!n saya minta en.hubby g Putrajaya esok!!
tgk result TSB kat bawah tu!!
16 Dec 2011- saya g amek darah Ryfqy kat KK Putrajaya..mase tu menggelabah gak tunggu result..takut betul2 kuning Ryfqy makin naik..n...setelah hampir sejam tunggu nak jumpe doc...n keputusannye, turun!!bacaan nye 164!!kurang kan????sakit hati bile di pk2 kan ngan KK Seri Kembangan...n doc minta saya dtg lagi 19 Dec 2011..kalau bacaan bawah 150..Ryfqy x yah amek darah lagi..n Alhamdulillah bacaan Ryfqy tinggal 124 saje!!Terima kasih Ya Allah...
tgk bacaan untuk 16 n 19 Dec..makin kurang kan???
*kalau bacaan dalah jumlah ratus..nak dapatkan perpuluhan cume bahagi ngan 17 je!!! (kadang2 ade klinik bg dalam perpuluhan n ade dalam ratus)

beeYn@

No comments :