Monday, February 7, 2011

kehidupan baru...

3.2.2011 bermulanya tahun baru dalan kalendar luna Cina...dan tarikh itu juga bermulanya kehidupan baru dalam hidup aku...setelah hampir 24 tahun aku duduk bersama ibu ayah...3.2.2011 aku keluar dari umah ibu ayah untuk hidup bersama seorang insan bergelar suami...terasa sunyi rumah tatkala berpindah hidup berdua...walaupun aku pindah hanya sebelah umah ibu tapi terasa sunyi..coz umah ibu ayah pun xde sesiapa..hanya ibu ayah n abang..kadang2 aku mencuri masa juga menjengah ke sebelah..tp kdg2 aku perlu duduk mengadap assgment yang perlu disiapkan..maka masa yang ade x terlalu lama untuk bermalas-malasan di rumah ibu..tapi ini lah name nye kehidupan..aku dah punya keluarga sendiri..maka aku perlu belajar untuk menguruskan hidup sebagai seorang isteri...andai selama hampir 24 tahun aku turun dari bilik hidangan sarapan pagi dah terhidang n kadang2 bersama2 ibu di dapur..tapi mulai skrg aku mula menyediakan untuk suamiku..andai dulu setiap pagi aku menyediakan baju untuk ibu ayah ke pejabat...tidak lagi hari ini..andai dulu aku berjumpa wajah ibu ayah sebelum aku ke kerja..tidak lagi hari ini..namun aku sempat menyapa ibu bahawa aku ingin bergegas ke pejabat memandangkan seandainya aku keluar rumah melabihi jam 7.30 maka punch card aku akan merah maka aku harus segera..memang sunyi bila berdua..kesian suami ku...astro di rumah belum sempat untuk dipasang..bila aku mula membuat assgment pasti die kebosanan..maka PS 2 menjadi peneman die..kerana aku masih memerlukan die untuk tunjuk ajar aku membuat assgment..bile aku terase sunyi maka aku tau betapa sunyi nye hati sepasang hati ibu ayah apabila anak2nya tiada disi....maka aku harus tabah kerana itu la dinamakan kehidupan..hanya ibu ayah perlu tau..anak2 ibu ayah pergi jauh  bukan untuk meninggalkan ibu ayah..tetapi untuk belajar menjadi insan yang boleh dibanggakan..agar kami tidak lupa bagaimana payahnya ibu ayah menjalani kehidupan ini..bagaimana besarnya cabaran untuk memebesarkan kami..bagaimana rasanya menguruskan rumahtangga..hanya doa ibu ayah yang kami harapkan..sesungguhnya kami tak pernah melupakan ibu ayah..malah ibu ayah sebagai idola kami..aku mungkin "cengeng" tapi itulah sebenarnya aku yang tak pernah berjauhan denga ibu ayah sehinggalah aku bergelar isteri...

yna

No comments :